Het bedrijfsprofiel is de formele samenvatting van een bedrijf en zijn activiteiten; een soort identiteitskaart die naast persoonlijke gegevens ook zaken als missie, visie, waarden, doelstellingen voor de toekomst… illustreert. Dit is essentieel om het bedrijf te communiceren naar iedereen die er iets mee te maken heeft: potentiële investeerders, maar ook klanten en leveranciers.
Het bedrijfsprofiel brengt dus een waaier aan informatie samen in één enkel document, en kan heel kort en bondig zijn, of gestructureerd en tientallen pagina’s lang. Het formaat kan ook variëren: oorspronkelijk was een papieren versie gebruikelijker, maar nu richten bedrijven zich op digitale formaten, van statische PDF-bestanden tot geanimeerde infographics op hun website.
Het belangrijkste doel van het bedrijfsprofiel is om zichzelf bekend te maken. Dit is vooral belangrijk voor kleine en middelgrote bedrijven die een goede klantenkring proberen te behouden of die hun bedrijf willen laten groeien en uitbreiden. Als een potentiële klant geïnteresseerd is in ons bedrijf en meer wil weten, is het bedrijfsprofiel een enkel document dat alle relevante informatie verzamelt.
Als dit document correct is geschreven en gestructureerd, helpt het ook het imago van het bedrijf, waardoor het professioneler overkomt in de ogen van belanghebbenden (leveranciers, aandeelhouders, enz.). Bovendien is deze informatie intern nuttig, omdat het helpt om de identiteit, waarden en doelstellingen van het bedrijf te allen tijde voor ogen te houden.
Hoe het bedrijfsprofiel te structureren
Het eerste deel betreft de gegevens van het bedrijf. Deze staan meestal aan het begin van het document en moeten zo nauwkeurig en actueel mogelijk zijn.
- Naam
- Datum oprichting
- Kantooradres(sen)
- Telefoon contactpersoon
- E-mail contact
- Link naar website
Na de meer technische details is het nuttig om de essentie van het bedrijf op te nemen. Deze informatie varieert sterk afhankelijk van het soort bedrijf en is niet van toepassing op alle bedrijven, maar vormt wel het belangrijkste onderdeel van het bedrijfsprofiel.
- Beschrijving van de activiteiten van het bedrijf
- Visie en missie
- Beschrijving van producten
- Beschrijving van diensten
- Geschiedenis, evolutie en groei
- Public relations
- Reclame
- Industrie-informatie
- Gezondheid en veiligheid
- Beschrijving kernteam
- Portfolio van klanten
Als er onderscheidingen of prestaties zijn die relevant zijn binnen de branche, is het een goed gebruik om deze op te nemen in het bedrijfsprofiel om het prestige van het bedrijf weer te geven.
- Onderscheidingen
- Certificaten
- Speciale programma’s en projecten
- Getuigenissen
Er zijn ook een aantal elementen die optioneel zijn, omdat ze afhankelijk zijn van het type bedrijf.
- Jaarlijkse verkoop
- Budget doelstellingen
- Aantal werknemers
- Partners
Voorbeelden van interessante bedrijfsprofielen
Zoals we hebben gezien, heeft dit document een gedetailleerde structuur en kan het eindresultaat heel verschillend zijn. Het hangt allemaal af van de aard van het bedrijf en zijn doelstellingen en er bestaat niet zoiets als ‘goed’ of ‘fout’. Een fundamentele regel die elk bedrijf zou moeten volgen, is het creëren van een interessant en aantrekkelijk bedrijfsprofiel. Een saaie bedrijfspresentatie is slecht voor het bedrijf en zal geen nieuwe investeerders en klanten aantrekken. Laten we eens kijken naar een aantal relevante voorbeelden van meer of minder bekende bedrijven, en in verschillende formats.
Google Bedrijfsprofiel
Ondanks het feit dat het een van de bekendste bedrijven ter wereld is en iedereen weet wat het doet, heeft Google ook een bedrijfsprofiel. Dit staat online en heeft een relatief eenvoudige structuur. Verdeeld in secties, vertelt het op een eenvoudige en beknopte manier de geschiedenis van het bedrijf, de non-profit activiteiten, de producten en diensten die worden aangeboden, het team (dit verschilt per land), en een algemene pagina met nieuws over het bedrijf. Natuurlijk wordt het hele document (dat in feite een website is) vergezeld door afbeeldingen, video’s en interactieve links.
Bedrijfsprofiel Starbucks
De beroemde koffiehuisketen Starbucks hanteert een veel drogere aanpak. Hun bedrijfsprofiel is ook te vinden in een gedeelte van de website, maar het is een enkele pagina tekst. Deze kan gemakkelijk worden afgedrukt en bevat geen afbeeldingen. Het document heeft een serieuze toon en beschrijft de geschiedenis, producten en winkels, het merk en het sociale bewustzijn van het bedrijf.
Able Bedrijfsprofiel
Voor een kleiner bedrijf heeft Able Construction Pte in Singapore een bedrijfsprofiel in PDF-formaat. Het document, dat zo’n vijftien pagina’s telt, begint met de geschiedenis en de structuur van het bedrijf, beschrijft vervolgens de teamstructuur en de jaaromzet en sluit af met een reeks foto’s van voltooide projecten. Het is een eenvoudig maar uitgebreid voorbeeld in zijn structuur.
Zoals we hebben gezien, zijn er verschillende soorten Bedrijfsprofiel, afhankelijk van de grootte en de aard van het bedrijf. Een online document biedt de mogelijkheid om interactieve inhoud toe te voegen en het zo interessanter te maken, terwijl een statisch formaat zoals een PDF-bestand handiger kan zijn voor de fysieke distributie. Het bedrijfsprofiel biedt dus volop mogelijkheden op het gebied van creativiteit en grafische productie, je hoeft alleen maar het juiste formaat en de juiste toon voor je bedrijf te vinden!