De bladwijzer is de beste vriend van de lezer.
Een handig hulpmiddel, maar ook een metgezel, die de sporen van de reis van elke lezer bewaart en een tijdige herinnering bewaart.
Volgens de Italiaanse uitgeversvereniging hebben zo’n 29,8 miljoen Italianen het afgelopen jaar minstens één boek gelezen. Ongeveer 5 miljoen van hen zijn sterke lezers, wat betekent dat ze minstens tien boeken per jaar uitlezen.
Waarom vertel ik je dit?
Omdat al deze lezers een eenvoudig en onvervangbaar hulpmiddel nodig hebben om het lezen te vergemakkelijken: de bladwijzer.
De bladwijzer: zijn geschiedenis in een notendop
De boekenlegger verschijnt in de menselijke geschiedenis met de productie van de eerste manuscriptboeken, waarschijnlijk in de eerste codices. Hij komt voor in Europa, Afrika en Azië en is overwegend stijf (gemaakt van hout, been, goud, metaal), omdat het boek nog steeds een uniek en kostbaar object is.
In de Middeleeuwen werd de basis gelegd voor de boekenlegger zoals we die nu kennen, met het gebruik van touwen, leren stroken en geweven linten, tot aan de eerste papieren of dunne houten boekenleggers, en de ontwikkeling van ingenieuze en unieke oplossingen zoals roterende boekenleggers.
In de 19e eeuw werd de boekenlegger het hulpmiddel dat we kennen: bedrukt, gemaakt van papier en vaak met een gat waar een touwtje doorheen is geknoopt. En sindsdien, met de uitvinding van reclame en het steeds algemenere alfabetisme dat van het boek een massaproduct maakte, werd de boekenlegger een belangrijke speler in de bedrijfspromotie.
Bladwijzer: het helpt de lezer en… houdt hem gezelschap!
De boekenlegger is een voorwerp dat vaak wordt aangeraakt en gezien, het kan zelfs een “metgezel” worden die je voor verschillende lezingen kunt gebruiken en hergebruiken.
Hij moet nuttig zijn, maar ook mooi, amusant, intrigerend: kortom, hij moet ervoor zorgen dat je hem wilt gebruiken.
Het is geen visitekaartje: fout, naar mijn mening, zijn degenen die de boekenlegger vullen met informatie, aanbiedingen, teksten. Je moet de drang om hem te vullen kunnen weerstaan!
Dit is bijvoorbeeld een boekenlegger die ik jaren geleden heb gemaakt en waarin ik veel, te veel informatie wilde zetten om mijn toenmalige blog te promoten. Iedereen zag het als een mini-flyer, een soort ongebruikelijke kaart en niemand zou hem hebben gebruikt, behalve terloops, tussen de pagina’s van een boek.
Bladwijzer: de te volgen stappen om hem goed te ontwerpen
De boekenlegger is een eenvoudig grafisch product, maar juist daarom is het belangrijk om hem goed te ontwerpen en er niets fout mee te doen.
Het eerste wat je moet doen is het juiste formaat en papier kiezen.
Laten we nu eens kijken naar de aanbevolen formaten en papiersoorten die de voorkeur verdienen om een boekenlegger te maken die werkt.
1.Kies bladwijzerformaat
Het formaat van een bladwijzer moet liggen tussen:
- 5-8 cm breedte
- 12-21 cm lengte
Dit zijn de afmetingen, omdat de boekenlegger soepel in een boek moet passen, waarvan de kleinste standaardmaten ongeveer 14-15 cm lang zijn.
Op onze website vind je aanbiedingen voor het standaardformaat 5×21 cm, dat geschikt is voor grotere boeken.
2.Kies het soort papier voor de boekenlegger
Het papier van een boekenlegger moet dik genoeg zijn, zonder het gewicht van een kaart te bereiken: 150 tot 250 gram is prima. De afwerking die je kiest is ook belangrijk. Als het papier dat je kiest voor de boekenlegger gerecycled of natuurlijk is, dan heeft het geen afwerking nodig, maar een gecoat papier kan meer opleveren met een laminering.
Voor een “alternatieve” boekenlegger kan ook een vorm worden overwogen; in dit geval wordt het te kiezen product het op maat gestanste label.
3.Begrijpen hoe een bladwijzer is samengesteld: voor- en achterkant
Een boekenlegger bestaat uit twee delen: de voorkant en de achterkant.
Aangezien de drukkosten niet variëren, is het zinvol om beide te gebruiken. Een blanco achterkant geeft het idee goedkoop en onverzorgd te zijn.
De voorkant is het belangrijkste deel van de boekenlegger, het opvallende deel (en dat behandelen we in de volgende paragraaf), de achterkant bevat een korte informatieve tekst, een eventuele call-to-action (wel heel kort) en contactgegevens (naam, website, e-mail en eventueel telefoon of adres).
Zodra de basis van het ontwerp is vastgesteld, kan men verder gaan met de grafische realisatie ervan. Zoals gezegd moet de boekenlegger opvallen, hij moet iets grappigs of lieflijks hebben. De boekenlegger moet ‘iets’ overbrengen dat waarde toevoegt aan zijn functie. Een functie die kan worden vervuld door elk stukje gescheurd papier, toiletpapier in het ergste geval.
Klinkt makkelijk om het beter te doen dan papieren handdoekjes, nietwaar? Dat is het niet, het kost moeite!
Beslissen hoe een boekenlegger eruit moet zien
Maar hoe kies je het grafische uiterlijk van je boekenlegger?
Er zijn eigenlijk twee manieren om een boekenlegger te maken:
- een afbeelding gebruiken
- een zin gebruiken
Laten we samen eens kijken naar deze twee verschillende manieren om het uiterlijk van een bladwijzer te benaderen.
Boekenleggers met een zin
Vanuit grafisch oogpunt zijn boekenleggers met een zin misschien complexer: de keuze van kleur, lettertype en grootte heeft een grote invloed op het eindresultaat.
Het beste advies dat je kunt geven is om eenvoudig en consistent te zijn met het project waar de boekenlegger deel van uitmaakt.
Bladwijzers met afbeelding
Bladwijzers met afbeeldingen komen het meest voor en zijn daarom moeilijk origineel en herkenbaar.
Ze kunnen worden onderscheiden in:
- boekenleggers met beroemde schilderijen
- grafische boekenleggers
- boekenleggers met illustraties en tekeningen
- boekenleggers met foto’s
Deze indeling verschilt niet veel van de indeling die we zouden kunnen maken voor boekomslagen of ansichtkaarten, maar de afbeelding moet in een verticaal, smal formaat worden ontworpen of uitgesneden om op een gleuf te lijken. Het is dus moeilijk om meteen de juiste afbeelding of uitsnede te vinden.
Het advies is om steeds opnieuw te proberen, ontwerpen af te drukken, om te zien welke afbeelding of uitsnede het beste werkt.
Aan de andere kant, als we de afbeelding maken of laten maken, moeten we absoluut creatief en fantasierijk zijn: het is niet genoeg om een logo of de afbeelding van een goede illustrator te plaatsen om de boekenlegger te laten werken.
Creatieve bladwijzers: enkele voorbeelden
Een van de populairste ideeën voor ontwerpers is om te spelen met de functie van de bladwijzer, d.w.z. zijn rol bij het lezen of zijn positie binnen de pagina’s, zoals te zien is in de voorbeelden.
Laten we niet vergeten dat de boekenlegger, die goedkoop is en potentieel bedoeld voor iedereen die leest, ook perfect kan zijn voor niet-commercieel gebruik, zoals in het geval van deze Australische non-profit die goede praktijken tegen Hepatitis C verspreidt.
Voor de perfecte bladwijzer? Je hebt fantasie nodig!
Kortom, de boekenlegger is een van die objecten waar je veel plezier aan kunt beleven met afbeeldingen.
Gebruik hem om jezelf of je klanten te promoten, gebruik hem om bekendheid te geven, geef hem cadeau of verkoop hem. Het belangrijkste is dat je van de boekenlegger een leuk, slim, mooi, eigenzinnig product maakt omdat het echt het belangrijkste marketinginstrument kan zijn voor veel promotiecampagnes of om je zichtbaar te maken en je te laten herinneren.
Goed gedaan!
Hier vind je 10 voorbeelden van merkwaardige boekenleggers om je te inspireren: https://www.creativebloq.com/graphic-design/bookmark-design-1131695