Dropshipping: laten we het uitzoeken
Veel van onze webwinkelklanten zijn na verloop van tijd overgestapt van de fysieke winkel naar e-commerce en sommigen hebben gekozen voor een verkoopmethode die dropshipping wordt genoemd. Wat is het? Hoe werkt het? Welke voordelen biedt het? Hoe vind je betrouwbare leveranciers?
Hier beantwoorden we alle vragen die bij u opkomen.
Wat betekent dropshipping en hoe wordt het gedaan?
Wat betekent dropshipping? Dropshipping is een in de Verenigde Staten ontstaan verkoopmodel waarmee e-commerce-eigenaren producten online kunnen verkopen zonder deze eerst te hoeven kopen en fysiek te bezitten.
Hoe werkt het verkoopproces? De klant gaat naar de winkel van de verkoper en rondt de bestelling af. Deze wordt vervolgens rechtstreeks doorgestuurd naar de leverancier die de goederen klaarmaakt en voor de verzending zorgt. Zoals je misschien al hebt geraden, wordt de winkelier in dit proces een tussenpersoon tussen de twee partijen en hoeft hij de goederen niet langer op te slaan, voor te bereiden en te verzenden. Sterker nog, hij hoeft ze niet eens te bezitten! Alles wat je nodig hebt om je bedrijf te starten is een e-commerce, een goede leverancier (maar daarover later meer) en een effectieve marketingcampagne om de te verkopen producten te promoten.
Het bedrijfsmanagement is daarom veel slanker dan in de traditionele handel. Ook de kosten om het bedrijf op te starten zijn gestroomlijnder. Maar laten we eens een beter idee krijgen van hoe je kunt beginnen met dropshipping voor online verkoop.
Wat zijn de kosten voor het starten van een dropshippingbedrijf?
Het is moeilijk, zo niet onmogelijk, om deze vraag precies te beantwoorden, omdat er zoveel variabelen zijn die de initiële investering beïnvloeden. Hier verzamelen we de belangrijkste uitgavenposten die je in je ondernemingsplan moet opnemen.
1.Kosten van e-commerce
De eerste kosten hebben betrekking op dropshipping e-commerce. Hier kun je kiezen tussen twee routes: je eigen site maken of vertrouwen op een marktplaats – zoals Amazon, eBay of Etsy. De voordelen van deze tweede optie zijn tweeledig: je maakt geen kosten voor het opzetten van de e-commerce en je kunt meteen een breed publiek van mogelijke kopers bereiken. De nadelen? Je moet rekening houden met de listingcommissie (we hebben het over een paar cent) en het percentage van de verkoopprijs dat de marktplaats inhoudt (tot 10%). Kortom: als je je winstmarge wilt verhogen en wilt werken aan je merkpersoonlijkheid om je te onderscheiden van de concurrentie, dan is dit niet jouw manier.
Als u kiest voor de ontwikkeling van uw eigen site, kunt u kiezen tussen:
- Je wenden tot bureaus of professionals die zich bezighouden met e-commerce ontwikkeling. Deze weg, die zeker duurder is, stelt u in staat om een meer gestructureerde site te maken die aan al uw behoeften voldoet en die u in elk opzicht kunt aanpassen.
- Vertrouw op diensten zoals Shopify of WooCommerce waarmee u snel en eenvoudig een e-commercesite kunt maken.
Hier zijn een paar voorbeelden van e-commerce gemaakt met Shopify – zoals je kunt zien, zijn er ook hier aanpassingsmogelijkheden.
2.Kosten van marketing
De tweede uitgave die je in je ondernemingsplan moet opnemen zijn de kosten van marketingactiviteiten, die we niet kunnen schatten omdat het allemaal afhangt van hoe je reclame wilt maken voor je producten – je kunt de campagnes zelf verzorgen (als je de vaardigheden hebt) of een bureau inhuren.
3.Opstartkosten
Tot slot zijn er nog alle opstartkosten, zoals het openen van een btw-nummer, bedrijfsvergunningen en de vereisten van het land waarin je actief bent. Informeer jezelf goed!
Zodra het ondernemingsplan is ingevuld, zul je je realiseren dat de opstartkosten veel lager zijn dan de kosten die nodig zijn om een traditioneel bedrijf te starten. We willen je echter een kleine opmerking meegeven: wees op je hoede voor degenen die je vertellen dat dropshipping een goedkoop bedrijfsmodel is dat je verzekert van hoge inkomsten met weinig inspanning. De waarheid is dat het, net als elk ander type bedrijf, zorg en toewijding vereist, dat het rendement niet altijd gemakkelijk (en hoog) is en dat je jezelf tegen risico’s moet beschermen. Maar we bespreken dit alles in het volgende gedeelte.
Voor- en nadelen van dropshipping
Sommige voordelen van dropshipping heb je al gezien als we je vertellen hoe het werkt, hier zetten we ze op een rijtje.
De voordelen van dropshipping:
- Lagere opstartkosten.
- U hoeft niet vooraf voor goederen te betalen – u koopt alleen wat u kunt verkopen en er is geen risico op onverkochte goederen.
- Er is geen magazijn om te beheren en te onderhouden, aangezien de logistiek in handen is van de leverancier.
- Je hoeft je niet bezig te houden met verzending, want ook dit wordt geregeld door de leverancier.
- Je kunt werken waar je maar wilt, het enige wat je nodig hebt is een computer en een internetverbinding.
Zo gezegd klinkt het allemaal heel handig, maar… er is altijd een ‘maar’, want dit bedrijfsmodel heeft ook nadelen.
De nadelen van dropshipping
Winst: reken goed (en let op je marges)
De winst van de webwinkelier is het verschil tussen de verkoopprijs van een product en de kosten om het bij de leverancier te kopen (waarbij nog de kosten voor het onderhouden van de site en voor marketingactiviteiten komen). Om genoeg geld te verdienen, moet je dus leveranciers met gunstige prijzen kunnen vinden en veel klanten hebben. Het spreekt voor zich dat je in het begin veel geduld moet hebben. Houd er ook rekening mee dat wanneer een handelaar goederen in dropshipping koopt, hij vaak een kleine marge moet betalen; hij betaalt dus niet zoveel als wanneer hij groothandel zou kopen. Dit betekent dat de winstmarge kleiner wordt.
Leveranciers: kies ze met grote zorg
Alles hangt van hen af: productkwaliteit, goed magazijnbeheer, beschikbaarheid van goederen, punctualiteit van verzendingen. Als ook maar één van deze aspecten ontbreekt of slecht wordt beheerd, komt de reputatie van de handelaar in het gedrang. Je moet je leveranciers dus heel zorgvuldig kiezen, want je inkomsten hangen van hen af.
Dropshipping-leveranciers: tips om goed te kiezen
Dus, wat zijn de kenmerken die je moet zoeken/vermijden bij het kiezen van je leverancier?
Een correcte en nauwkeurige dropshipper
- garandeert je producten van hoge kwaliteit;
- stelt jou en je klanten in staat om leveringen nauwkeurig en gemakkelijk te volgen;
- hanteert een voordelig retourbeleid voor klanten zodat ze niet worden ontmoedigd om te kopen.
Vermijd in plaats daarvan leveranciers die:
- geen online beoordelingen hebben;
- nog te kort actief zijn om een onberispelijke service te kunnen bieden;
- met onbekende koeriers werken;
- lange levertijden hebben;
- buitensporig hoge verzendkosten bieden – wat aankopen kan ontmoedigen.
Hoe kies je een betrouwbare dropshipping leverancier?
Dat gezegd hebbende, blijft er één vraag over, de miljoen dollar vraag: hoe kies je een betrouwbare leverancier? Het antwoord is: ondervraag het netwerk. Controleer de reputatie van de leverancier op Trustpilot en de betrouwbaarheid van zijn site op Scamadviser om jezelf te beschermen tegen het risico van oplichting, en ga dan verder met je onderzoek op zoekmachines om de prijzen te vergelijken met die van concurrenten. Een goede raad: wees niet gehaast en neem de tijd om deze controles uit te voeren. U bevindt zich in de meest delicate fase van uw bedrijf!
Drie interessante diensten om je te helpen de beste dropshipper te kiezen
Met al deze voorbehouden in gedachten, willen we je toch de referenties geven van 3 diensten die je kunnen helpen bij het vinden van de leverancier van je keuze.
SaleHoo heeft een database van meer dan 8.000 geselecteerde en geverifieerde groothandels waaruit je kunt putten om producten te zoeken. SaleHoo heeft ook een marktonderzoekslaboratorium: de gegevens staan tot je beschikking en helpen je op de hoogte te blijven van trends, de concurrentie in de gaten te houden en te begrijpen wat het meest rendabel is om te verkopen. Je kunt de kosten van de service hier bekijken. Beoordeling op Trustpilot: 4,8 van 5 sterren.
Wholesale2B is een dienst van Onlinestorebiz.com LLC, een in 2004 opgericht bedrijf dat zich bezighoudt met softwareontwikkeling met een focus op dropshipping. Vandaag de dag werkt het met meer dan 100 dropshipping bedrijven, dus we kunnen het beschouwen als een beproefde en vertrouwde service, met een catalogus die meer dan een miljoen producten van geselecteerde leveranciers bevat. Bekijk voor meer informatie de prijsplannen en inbegrepen services. Trustpilot beoordeling: 4,5 van de 5 sterren.
Worldwide Brands is een platform dat gecertificeerde leveranciers en meer dan 16 miljoen groothandelsproducten van over de hele wereld samenbrengt. Met zo’n ruime keuze kun je producten en prijzen vergelijken om de voordeligste en meest concurrerende leveranciers te kiezen. U beschikt ook over een snel reagerend ondersteuningsteam. Het abonnement is eenmalig en geldt voor altijd. Trustpilot waardering: 4,9 van 5 sterren.
Onze verkenningstocht door dropshipping, door de processen en tools, is voorbij. Nu begint, als u dat wilt, uw echte of, beter nog, virtuele zakelijke avontuur. Veel succes!