Wat is e-commerce?
Er is een vorm van handel die, ondanks de moeilijkheden van de afgelopen tijd, geen crisis heeft doorgemaakt, maar integendeel in het eerste kwartaal van 2021 zijn groei ten opzichte van het voorgaande jaar heeft verdrievoudigd. We hebben het over e-commerce, waarvoor veel handelaren zich de afgelopen maanden hebben opengesteld, deels uit noodzaak en deels om hun winst te vergroten.
We hebben daarom besloten om het ‘e-commerce fenomeen’ te onderzoeken om wat meer informatie te geven aan degenen die besloten hebben om zich aan online handel te wagen. We doen dit door bij de basis te beginnen, namelijk…
E-commerce, betekenis en geschiedenis
Laten we beginnen met de definitie van e-commerce: “de activiteit die bestaat uit de aankoop en verkoop van producten en diensten via het internet, hetzij door traditionele bedrijven of via gespecialiseerde platforms”, zoals we lezen in het Treccani-woordenboek. Die kleine initiële ‘e’ staat voor ‘electronic’ en is onderscheidend omdat het voor het woord ‘commerce’ staat. E-commerce is daarom de term die wordt gebruikt om elektronische handel te definiëren: de activiteit van het kopen en verkopen van goederen en diensten via het internet.
Vandaag de dag lijkt het vanzelfsprekend om goederen en diensten online te kopen, zo vanzelfsprekend dat de bovenstaande definitie misschien overbodig is. Daarom is het altijd verrassend om eraan herinnerd te worden dat e-commerce eigenlijk een relatief recente ontdekking is: het dateert van slechts enkele decennia geleden.
Het begin van e-commerce
Zonder al te veel in detail te treden, kunnen de uitgangspunten die e-commerce mogelijk maakten in drie fasen worden samengevat:
- In 1991 werd het World Wide Web geboren.
- Kort daarna ontstonden ook de eerste internetproviders, bedrijven die een verbinding tegen betaling aanboden.
- Grafische browsers, zoals Netscape Navigator (een van de eerste) en zoekmachines begonnen gebruikt te worden.
De grond was klaar voor de opkomst van een nieuw handelssysteem. En zo verschenen tussen 1994 en 1995 de allereerste e-commercebedrijven op het web. In ’94 werd Amazon geboren, een van de eerste bedrijven die online producten begon te verkopen (in ’95) – eerst boeken, tegenwoordig bijna alles. Alleen al in de eerste maand van zijn bestaan verkocht het bedrijf in 50 Amerikaanse staten en 45 andere landen over de hele wereld.
Kort daarna werden eBay en Alibaba geboren. Namen die vandaag de dag overeenkomen met de grote reuzen van de online handel.
In deze dertig jaar geschiedenis is e-commerce nooit gestopt met groeien, mede dankzij het gebruik van sociale netwerken, die bedrijven in staat hebben gesteld om direct met hun publiek te communiceren, koopgedrag en interesses te analyseren en hun aanbod te verbeteren dankzij de feedback die ze ontvangen. Zelfs in de donkerste economische tijden zet e-commerce zijn onstuitbare groei voort. De cijfers bewijzen het.
Hoe groeit e-commerce? Een beetje data!
We gingen eens snuffelen in de gegevens van Salesforce’s Shopping Index, het onderzoek naar online commerce trends. En we lazen dat:
“Als 2020 een echte hausse in online winkelen markeerde, lijken de eerste maanden van 2021 ons de bevestiging te geven dat de pandemie en de daaropvolgende winkelsluitingen een katalysator zijn geweest voor een verder wereldwijd momentum in de digitale handelssector dat voorbestemd is om te blijven.”
In het eerste kwartaal van 2021 groeide de e-commerce met 58 procent, waarmee de groeipercentages van 2020 en voorgaande jaren werden overtroffen. De landen die de grootste impuls gaven waren Canada (111%), Nederland (108%), het Verenigd Koninkrijk (91%) en Italië (78%).
Maar laten we nu eens naar de details kijken en zien welke soorten e-commerce er zijn en hoe ze werken.
De belangrijkste e-commerce modellen
Een eerste eenvoudig onderscheid betreft het type product dat we verkopen. We onderscheiden dan:
- Indirecte e-commerce of offline e-business: de commerciële uitwisseling betreft een tastbaar goed. Het product wordt dan online gekocht en via een koerier verzonden.
- Directe e-commerce of online e-business: het voorwerp van de uitwisseling is een immaterieel goed. Er is dus geen transport nodig, maar enkel een download of een code om van het product of de dienst te genieten. We hebben het bijvoorbeeld over het kopen van software, apps, het raadplegen van een advocaat, het kopen van vervoersbewijzen, enz.
Laten we nu overgaan naar het type markt dat we willen aanspreken. Er zijn 3 hoofdtypen e-commerce
- B2C (business to consumer): dit is handel tussen bedrijven en consumenten. Een voorbeeld? De website van een kledingwinkel die online verkoopt aan zijn klanten.
- B2B (business to business): dit is handel tussen bedrijven.
- C2C (consumer to consumer): dit is handel tussen consumenten die een platform gebruiken om producten aan te bieden die ze niet meer gebruiken. Een voorbeeld? Vinted, de app voor het verkopen en kopen van gebruikte kleding.
Zodra we hebben vastgesteld in welke markt we geïnteresseerd zijn, gaan we een e-commerce bekijken om te begrijpen hoe die werkt.
Hoe werkt een e-commerce?
Laten we ons voorstellen dat we een B2C e-commerce onderzoeken. We gaan de site binnen en zien een catalogus met producten die zijn onderverdeeld in categorieën die we kunnen selecteren om het zoeken te vergemakkelijken. We kiezen onze voorkeuren, zoeken het artikel dat ons interesseert en gaan naar de productpagina waar we de tekstuele en visuele inhoud van het artikel kunnen bekijken. We zijn overtuigd! Met één klik plaatsen we het in het winkelwagentje en ronden we de bestelling af door de betaalmethode en het afleveradres te kiezen. De koerier zal het binnen een paar dagen bij ons afleveren.
Om dit proces te laten plaatsvinden, moet het bedrijf natuurlijk zijn eigen e-commerce hebben en zorgen voor de online catalogus door deze up-to-date te houden; het moet zorgen voor magazijnlogistiek, adequate klantenservice en toezicht op zendingen; het moet, als het zijn bedrijf wil laten groeien, ook zorgen voor de promotie van de online business. Een van de meest delicate onderdelen van al deze taken is precies het begin: het maken van de website. In dit stadium moeten belangrijke beslissingen worden genomen, zoals…
Kiezen tussen e-commerce software of een eigen site
De creatie van uw e-commerce begint met een beslissing die u moet nemen: vertrouw ik op een e-commerceplatform of maak ik mijn eigen site? Om u te helpen, zetten we hier de belangrijkste voor- en nadelen van de twee oplossingen op een rijtje.
E-commerce platforms
Als u vertrouwt op e-commerce platforms zoals Magento, Shopify of WooCommerce, kunt u uw site snel, eenvoudig en goedkoop maken. Je begint met vooraf ingestelde sjablonen die je kunt aanpassen. Uiteraard heb je niet veel mogelijkheden om de site naar wens in te richten en zul je waarschijnlijk compromissen moeten sluiten. We raden u echter aan om de hulp in te roepen van een programmeur die u zal helpen om uw e-commerce via deze platforms op te zetten en zo efficiënt mogelijk te maken.
De eigen site
Professionals op het gebied van e-commerceontwikkeling kunnen een site ontwerpen die precies is afgestemd op uw behoeften en dus erg op maat is gemaakt. Eén nadeel? De prijs, die in dit geval vaak veel hoger ligt.
Welke weg u ook neemt, het belangrijkste is dat u uw klanten de best mogelijke winkelervaring biedt: eenvoudig, transparant, veilig.
Een goede e-commerce moet…
Geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, zodat u zonder problemen gevonden kunt worden, en het moet ook goed presteren wanneer het verkeer hoog is – bijvoorbeeld tijdens de promotieperiode.
Aan de kant van het bedrijf moet het eenvoudig te beheren zijn, zodat elke actie snel kan worden uitgevoerd, zonder dat er voortdurend bij de programmeur moet worden aangeklopt. Aan de gebruikerskant is het natuurlijk ook belangrijk dat het intuïtief is, voor een soepele ervaring. De architectuur van de site moet daarom lineair en logisch zijn, ontworpen om de aankoop zonder obstakels te begeleiden.
En last but not least: e-commerce moet bruikbaar zijn vanaf elk apparaat, ook mobiel. Sterker nog, de gegevens vertellen ons dat het aantal aankopen vanaf mobiel gelijk is – zelfs iets hoger – dan aankopen vanaf desktop: 28% vanaf desktop, 29% op mobiele apparaten.
Nu een balans: voor- en nadelen van e-commerce
Nu we bijna aan het einde zijn gekomen van deze reis naar e-commerce, kunnen we samenvatten: wat zijn de belangrijkste voordelen die e-commerce biedt? En wat zijn de mogelijke nadelen? Kleine spoiler: zoals u misschien al geraden had, zijn de eerste veel groter dan de tweede. Laten we ze eens op een rijtje zetten.
Voordelen van e-commerce
Online handel helpt bedrijven:
- Om meer klanten te krijgen, want met een online winkel verlegt uw bedrijf zijn grenzen.
- Om de winst te verhogen, dankzij een continue verkoopdienst – 24 uur per dag, 7 dagen per week.
- Om kosten te besparen: in vergelijking met een fysieke winkel hoeft u geen huur te betalen en geen nutsvoorzieningen.
- Om mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in uw bedrijf via op maat gemaakte marketingcampagnes – d.w.z. gebaseerd op de interesses en het gedrag van gebruikers.
In tegenstelling tot traditionele handel kunnen consumenten die online kopen:
- Veel verschillende producten vergelijken en de beste kiezen in termen van kwaliteit en prijs.
- Op elk moment en overal kopen.
Nadelen van e-commerce
We mogen echter niet vergeten dat:
- Er is een deel van het publiek dat moeite heeft om zich in de digitale omgeving te bewegen.
- Er is nog steeds een gevoel van wantrouwen tegenover online winkelen vanwege het delen van gevoelige gegevens (zoals creditcardgegevens).
- Sommige mensen zijn van de ‘ik wil zien en aanraken voordat ik koop’ school.
Je bedrijf en doelgroep door en door kennen is cruciaal om te begrijpen of de online ervaring strategisch kan zijn en een echte bron van inkomsten kan worden. Ons advies is: blijf in het heden, maar altijd met het oog op morgen.