Instagram Zakelijk: hoe maak je een Instagram-account voor bedrijven?

Instagram Zakelijk: hoe maak je een Instagram-account voor bedrijven?

Candido Romano Gepubliceerd op 10/10/2023

Instagram Zakelijk voor bedrijven

Instagram is een sociaal netwerk dat in slechts 10 jaar is uitgegroeid van een eenvoudige app voor het delen van foto’s tot een centrum voor online zakendoen voor meer dan 200 miljoen bedrijven. Er zijn meer dan twee miljard actieve gebruikers op het platform, waarvan 90% ten minste één Instagram Business-account volgt.

Instagram is daarom een belangrijke virtuele ruimte voor elk type bedrijf. Om toegang te krijgen tot alle geavanceerde tools, zoals het verzamelen van real-time statistische gegevens of om te verkopen via de tools van het platform, is het echter noodzakelijk om een zogenaamd zakelijk account te hebben. In dit artikel zullen we zien hoe je die stap voor stap aanmaakt, hoe het werkt en hoe je het beheert.

Instagram Zakelijk: wat is het zakelijke profiel

Een Instagram-account voor bedrijven is in feite een Instagram-pagina voor bedrijven, net zoals je dat met Facebook kunt doen. Het geeft toegang tot een aantal specifieke tools en extra functies die niet kunnen worden ontgrendeld met een normaal persoonlijk Instagram-profiel, namelijk:

  • Je eigen producten of diensten promoten dankzij betaalde gesponsorde berichten
  • Links toevoegen aan Stories, als het zakelijke account ten minste 10.000 volgers heeft
  • Toegang tot realtime analytics om de prestaties van posts, video’s, stories of reels te controleren en uit te vinden wat werkt voor een specifiek publiek
  • Instagram Shopping activeren, perfect voor wie een e-commerce heeft en een gratis etalage wil maken met een klikbare productcatalogus.

Het zakelijke Instagram-account verschilt ook van het persoonlijke profiel door een aantal visuele accenten. De eerste, direct zichtbaar, is een ‘label’ dat onder de bedrijfsnaam wordt geplaatst en de categorie van het bedrijf aangeeft. Dit kan worden gekozen uit verschillende opties bij het instellen van het profiel.

Het tweede grote verschil met Instagram voor bedrijven is de mogelijkheid om knoppen op het profiel te plaatsen die linken naar contactinformatie, waar je bijvoorbeeld het telefoonnummer of de e-mail van je bedrijf kunt toevoegen.

Daarnaast is het in het Instagram Business-account mogelijk om het adres van de bedrijfslocatie toe te voegen, dat direct kan worden gekoppeld aan Google Maps om beter vindbaar te zijn, of om klikbare Call to Action (CTA) in te voegen, d.w.z. knoppen die meestal altijd onder de biografie te vinden zijn, zodat bezoekers afspraken kunnen maken en bestellingen kunnen plaatsen.

Zoals je in de afbeelding kunt zien, is het adres op het WWF Italië-account klikbaar: als je erop tikt, wordt direct de navigeerbare kaart geopend, zodat elke activiteit, ook lokale, van deze functie kan profiteren. Onderaan staat de CTA-knop ‘Support’, waarmee je een donatie kunt doen.

Voordat we in detail bekijken hoe een bedrijfsprofiel op Instagram werkt, moeten we eerst begrijpen hoe je een Instagram Business-account aanmaakt op het platform.

Hoe maak je een zakelijke Instagram-account vanaf nul

Het aanmaken van een zakelijk account op Instagram vereist slechts een paar eenvoudige stappen. Als je al een persoonlijk profiel hebt en daar een zakelijk profiel van wilt maken, lees dan verder vanaf stap 6. In plaats daarvan lees je hier hoe je stap voor stap een zakelijk profiel kunt maken:

  1. e eerste stap is het downloaden van de officiële Instagram-app voor iOS of Android, respectievelijk in de App Store voor iPhones en de Play Store voor Android-smartphones.
  2. Vervolgens moet je de app openen en doorgaan met registreren door je e-mailaccount in te voeren. Het advies is om de bedrijfsaccount niet aan te maken met behulp van je persoonlijke Facebook-profiel, omdat Instagram zich anders baseert op informatie die afkomstig is van je persoonlijke profiel. In plaats daarvan is het essentieel om het e-mailadres van het bedrijf te gebruiken.
  3. Voer vervolgens een gebruikersnaam en wachtwoord in en vul de profielinformatie in. Het makkelijkste is om je bedrijfsnaam als gebruikersnaam te kiezen (of een achtervoegsel aan je bedrijfsnaam toe te voegen dat direct aangeeft wat je verkoopt) en het geleide proces te volgen.
  4. Het wizardproces stelt je in staat om gebruikers en je contactpersonen van Facebook te vinden op Instagram, simpelweg door je Facebook-profiel van je bedrijf te synchroniseren (als je er een hebt) of door de contactpersonen op je telefoon te gebruiken. Klik op ‘overslaan’ als je deze stap later wilt voltooien (het is echter niet verplicht).
  5. Je hoeft alleen nog maar het profiel te vervolledigen door een foto toe te voegen (bedrijfslogo of een afbeelding die je bedrijf vertegenwoordigt), een bio, contactgegevens en een website met klikbare link in te voegen. Het profiel is klaar en kan nu worden omgezet in een bedrijfsaccount.
  6. Vanuit het profiel moet je op het bovenste menu klikken (het zogenaamde ‘hamburgermenu’), naar de app-instellingen gaan en in het menu Accounts kiezen, naar beneden scrollen en ‘Overschakelen naar een professioneel account’ kiezen (bij sommige accounts is deze optie direct vanuit de instellingen beschikbaar).
  7. Op dit punt heb je de keuze uit twee profieltypen, Creator en Company. Een artiest, influencer of gewoon een content creator kiest voor het Creator profiel. Aan de andere kant kunnen mensen met een e-commerce of een product- of dienstenbedrijf in het algemeen beter kiezen voor de optie Bedrijf.
  8. Onmiddellijk daarna is het nodig om een categorie te kiezen, een label dat zal overeenkomen met het label dat zichtbaar is onder de gebruikersnaam en dat de activiteit van het bedrijf praktisch beschrijft. De keuze kan vallen op categorieën met betrekking tot kunst, winkelen en verkoop, en nog veel meer.
  9. De volgende actie betreft de link naar de Facebook-pagina van het bedrijf, die verplicht is als men het meeste wil halen uit een zakelijke account op Instagram. Uiteraard kan de gebruiker het Instagram-account alleen koppelen aan een Facebook-pagina als hij of zij beheerder is van deze laatste. Als je dit doet, kun je posts sponsoren, Instagram stories automatisch delen op Facebook en nog veel meer.
  10. Op dit punt is alles klaar en kun je je Instagram Business-account gaan gebruiken. Dit betekent dat je inhoud en verhalen kunt plaatsen of andere interessante profielen uit jouw branche kunt volgen.

Instagram zakelijk: hoe het werkt en hoe je het Instagram-profiel voor bedrijven beheert

Het Instagram bedrijfsprofiel is een hulpmiddel, dus het is noodzakelijk om het grondig te kennen om te profiteren van alle functionaliteiten. Hier zijn de belangrijkste, hoe je ze beheert en welke voordelen ze voor je bedrijf kunnen opleveren:

Informatie over openbaar bedrijf toevoegen

Eenmaal in het profiel zie je nieuwe knoppen onder de bio, die overeenkomen met de nieuwe beschikbare functies. De eerste is ‘Profiel bewerken’, waar je je gebruikersnaam kunt kiezen of wijzigen, je activiteitenwebsite en bio kunt toevoegen. In dit gedeelte kun je het account koppelen aan een Facebookpagina, de categorie wijzigen en bovenal kiezen om een Call to Action-knop in te voegen. Voorlopig zijn er drie soorten knoppen, namelijk “Eten bestellen” waarmee gebruikers kunnen bestellen, “Reserveren”, dat vooral geschikt is voor cateringbedrijven, en “Nu Reserveren”, dat betrekking heeft op afspraken in het algemeen.

Berichten sponsoren

De tweede knop onder de bio in het profiel, namelijk ‘Advertentietools’, komt overeen met de mogelijkheid om berichten en verhalen te sponsoren. Klik erop om de te promoten inhoud en de verschillende beschikbare opties te kiezen. Je kunt:

  • het bericht sponsoren met een bijgevoegde carrousel
  • het bericht met een foto sponsoren
  • het bericht met een video sponsoren
  • het bericht met een shoppingpost sponsoren

Vervolgens kun je het doel dat je wilt bereiken selecteren uit de volgende opties:

  • meer profielbezoeken
  • meer bezoeken aan de website
  • meer berichten

Statistische gegevens

De laatste knop komt overeen met Insights, dat statistische gegevens over je gepubliceerde foto’s of video’s toont. Door Insights te openen, kun je de accounts die je hebt bereikt en de interactie die je hebt ontvangen bekijken, maar ook je publiek analyseren. Zo kun je zien waar je volgers vandaan komen, hun leeftijd, geslacht en nog veel meer. Tot slot kun je ook gegevens van afzonderlijke berichten of verhalen bekijken: tik op het bericht en kies Insights om een overzicht te krijgen.

Merkinhoud

Een andere zeer interessante functie is de mogelijkheid om het aantal mensen te beheren die jouw bedrijf kunnen taggen als een branded partner in hun berichten. Ga gewoon naar Instellingen, Bedrijf en kies dan voor Branded Content om een lijst met goedgekeurde profielen aan te maken, diegenen die hun bedrijf als branded content kunnen toevoegen. Een handige optie om te voorkomen dat andere accounts jouw bedrijfsprofiel gebruiken om reclame te maken voor hun eigen profiel.Een andere zeer interessante functie is de mogelijkheid om het aantal mensen te beheren die jouw bedrijf kunnen taggen als een branded partner in hun berichten. Ga gewoon naar Instellingen, Bedrijf en kies dan voor Branded Content om een lijst met goedgekeurde profielen aan te maken, diegenen die hun bedrijf als branded content kunnen toevoegen. Een handige optie om te voorkomen dat andere accounts jouw bedrijfsprofiel gebruiken om reclame te maken voor hun eigen profiel.

Winkelen

Het is mogelijk om ‘shoppable posts‘ te maken op Instagram waarmee je alle informatie over de producten in de afbeelding kunt vinden, perfect voor degenen die een e-commerce hebben en het platform willen gebruiken om te verkopen. Instagram biedt vervolgens de mogelijkheid om producten direct in posts te taggen, met de mogelijkheid om directe links naar productpagina’s op de eigen e-commercesite te delen. Tot slot is het ook mogelijk om een etalage te maken met de beschikbare producten, althans voor accounts die kiezen voor de categorie Winkelen en verkopen: ga gewoon naar Instellingen, kies Bedrijf en tot slot het item ‘Winkel op Instagram instellen’.

Instagram voor bedrijven: nieuwe klanten bereiken op Instagram

Nu ben je klaar om op een professionele manier door de wereld van Instagram te navigeren, met als doel nieuwe potentiële klanten te bereiken, voortdurend met hen te communiceren om hen te amuseren, te intrigeren en hen je diensten en producten op een intelligente manier voor te stellen, hen te plaatsen binnen de fenomenen van gewoonten, oude en nieuwe gewoonten en volgens de huidige communicatielogica.