In zwemkleding, voeten brandend in het zand, centen in de hand en neuzen in de lucht, gebiologeerd voor kleurrijke ijsreclames. Of voor winkels met apparaten, kijkend naar televisies die reclame uitzenden voor stokjes met chocolade, croissants en bekers met fiordilatte.
Terugkijkend naar reclameborden, oude reclames en het herlezen van namen van ijsjes die nu verdwenen zijn, keren we terug naar die verre zomers waar geen einde aan leek te komen. Hier hebben we een aantal beroemde ijsreclames uit de jaren 1950, 1960 en 1970 verzameld. We vonden augustus de juiste maand om ons geheugen op te frissen met een duik in het verleden.
Verpakt ijs, een symbool van de moderne tijd
Aan het einde van de jaren 1940 veranderde ijs van gedaante. Ambachtelijk ijs riekt naar vervlogen tijden, de naoorlogse noviteit is industrieel verpakt ijs, het soort dat smaakt naar moderniteit en zelfs thuis in de vriezer kan worden bewaard.
Motta
In Italië verscheen in 1948 het eerste verpakte ijsje, de Mottarello Motta, het symbool van een maatschappij die aan het veranderen was en een nieuwe economische situatie wilde vestigen. In de bars worden kinderen betoverd door de gezeefdrukte metalen reclameposters, waar kleurrijke afbeeldingen van Motta’s fiordilatte stokjesijs ‘voedt en verfrist’, geïnspireerd op het Amerikaanse stokjesijs, voorbij paraderen.
Op televisie kijken ze naar Carosello met de wandaden van de kleine broertjes Toto en Tata (uitgezonden van 1961 tot 1965) die, tot de orde geroepen door hun moeder, de Motta-kegel opeten.
Ze volgden gepassioneerd de avonturen van Gigino Pestifero, in de jaren 60 geschreven door Giovannino Guareschi om reclame te maken voor Tanara ijsjes.
Of de Toseroni ijscommercials.
In het Amerika van de jaren 1950 maakt Borden’s reclame voor zijn fruit- en chocolade-ijsjes met een reclamespotje waarin twee kinderen het uiterlijk van de ijsjes van het bedrijf tekenen. De leerkracht raadt aan: zorg ervoor dat het ijsje dat je kiest deze tekening op de verpakking heeft, want Borden’s staat garant voor goedheid! En als de juf het zegt, kunnen kinderen en ouders haar vertrouwen!
De jaren 1950 waren ook de topjaren voor elektrische apparaten. De gelukkigen die zich een vriezer konden veroorloven, konden ook genieten van de luxe om ijs te eten zonder het huis uit te hoeven. Hier is een reclame voor Borden’s Cherry Vanilla Ice Cream, het gezinsformaat ijsje dat in de vriezer bewaard moet worden.
Streets is een Australisch ijsbedrijf dat nu deel uitmaakt van de multinational Unilever. Een oude commercial uit de jaren 1960 toont de backstage van de glitterwereld van de showbusiness. Iedereen, van dansers tot cameramannen, eet Cornetto-ijs.
Algida
Na achtenzestig veranderde de maatschappij. Dit waren de jaren van creativiteit, transgressie, politieke strijd en de muziek die de soundtrack vormde voor het leven van zoveel jonge mensen. In de reclamespotjes voor Algida-ijs richt het bedrijf zich rechtstreeks tot jongeren, in hun taal. In de keuze van de getuigenissen put het bedrijf uit de wereld van de muziek, Rita Pavone verschijnt met de zin “Mag ik iets zeggen? Er is daar een Algida die me gulzig maakt’ en Patty Pravo maakt reclame voor Paiper, ‘het ijs van de nieuwe wereld’. Een van de ijsjes met emblematische namen is de Bikini, vernoemd naar het transgressieve tweedelige ijsje dat de buik van de vrouw onthult. Hier is het uithangbord voor de oude Algida ijsjes uit 1971.
Eldorado, de ijslijn van Algida voor kinderen, kiest een fictief personage als testimonial voor zijn reclames: Coconut Bill, de held-justicier die in het Westen woont en Eldorado ijsjes aan kinderen geeft. Hier ziet u een van zijn avonturen uitgezonden in 1971 en, hieronder, het bord van Eldorado ijs waarop de cowboy staat afgebeeld.
In 1978 landt Atlas Ufo Robot, een tekenfilm die voorbestemd is om geschiedenis te schrijven, op de Italiaanse televisies. Kinderen beginnen te dromen van avontuurlijke reizen in de ruimte en hun verbeelding wordt bevolkt door ruimteschepen en buitenaardse wezens. Het is geen toeval dat op de achtergrond van het Eldorado ijsco-bord uit 1978 de hemel staat afgebeeld.
Sealtest
In plaats daarvan richtte het zuivelbedrijf Sealtest, dat deze hilarische commercial begin jaren 70 uitzond, zich op een publiek van jong en oud. Met extreme gêne geeft een kind toe dat de gezonde en voedzame snack van zijn moeders keuze, Sealtest ijs, ook lekker is. Maar shhh! Niet aan zijn vriendjes vertellen!
Dat het bedrijf moeders graag geruststelde over de authenticiteit van zijn producten blijkt ook uit de beelden van zijn reclamecampagnes waar, tussen de jaren 1950 en 1960, ijs altijd vergezeld gaat van beelden van vers fruit.
Sommige herinner je je misschien, andere maken deel uit van een wereld die je niet kende. Onze reis door de tijd eindigt hier, ook omdat het nu tijd is om te genieten van een lekker ijsje! Fijne feestdagen bij Pixartprinting!