Salesforce: hoe het werkt in het kort
Met de evolutie van technologie en het gebruik van internet, vooral voor online winkelen, is ook de manier waarop bedrijven in contact komen met klanten geëvolueerd. Om deze reden zijn technologieën met betrekking tot zogenaamde cloud computing zeer snel gegroeid.
Een daarvan is zeker Salesforce, een CRM-platform waarmee bedrijven op een innovatieve manier in contact kunnen komen met klanten, maar ook verkoopprocessen en marketingstrategieën kunnen optimaliseren, transacties kunnen beheren, klantenservice kunnen bieden en nog veel meer. In dit artikel zullen we zien wat Salesforce is en wat de functies ervan zijn, maar om ze volledig te begrijpen, moet je eerst de basis kennen en begrijpen wat een CRM is.
Wat is een CRM?
Een CRM-systeem, wat staat voor Customer Relationship Management, is geïntegreerde software die bedrijven helpt om klantgegevens te beheren. In praktische termen: wanneer iemand in het bedrijf met een klant praat of een veelbelovende lead (potentiële klant) opvolgt, verkrijgt hij of zij daar gegevens van. Al deze gegevens werden voorheen opgeslagen op analoge en papieren media, of in digitale maar niet-verbonden systemen, zoals een notitieblok of een excelsheet.
Zonder CRM is het dus gemakkelijk om waardevolle gegevens voor het bedrijf te vergeten of te verliezen. Een voorbeeld hiervan is het kunnen hervatten van een telefoongesprek met een klant met het op te lossen probleem direct in het achterhoofd, of het kiezen van leads om marketingactiviteiten op te richten.
Met de komst van het web en de grote hoeveelheid klantgegevens die bedrijven bezitten, is er software ontworpen om contacten en de bijbehorende gegevens te beheren. Deze softwarepakketten zijn CRM’s. In essentie is het CRM een soort centrale hub, een centrum voor het verzamelen en sorteren van gegevens, waar alle verzamelde informatie over potentiële klanten, bestaande klanten, maar ook leveranciers of in het algemeen alle bedrijfscontacten zich bevinden.
CRM verzamelt deze gegevens en maakt ze duidelijk toegankelijk en leesbaar. Deze gegevens worden nuttige informatie voor het bedrijf, die vervolgens kan worden omgezet in omzet. Dit komt doordat CRM klantinformatie uit verschillende bronnen opslaat, koppelt en in een systeem zet.
CRM houdt elk telefoongesprek, e-mail, eventuele interactie met fysieke winkels, websites, sociale media, callcenters, online betaalde reclame en verkoop bij, waardoor een 360-gradenbeeld van de klant ontstaat en hun persoonlijke voorkeuren worden geanalyseerd en opgeslagen om de klanttevredenheid (en dus de verkoop)
Op deze manier kunnen bedrijven, met een database van geprofileerde klanten, op een eenvoudigere en directere manier contact met hen houden, wat de winstgevendheid in de toekomst verbetert.
Hoe en waarom een CRM nuttig kan zijn voor bedrijven
Een cloud-gebaseerd CRM-systeem geeft toegang tot alle gegevens die een bedrijf heeft verzameld, het enige wat nodig is, is een apparaat en een internetverbinding.
Hier zijn de belangrijkste functies van een CRM en hoe het nuttig kan zijn voor bedrijven:
- E-mailmonitoring en integratie met Outlook en Gmail: mogelijkheid om CRM te synchroniseren met verschillende e-mailsystemen, voor een enkele informatiestroom en een volledig overzicht van klanten.
- Bestanden en inhoud delen: medewerkers kunnen informatie uploaden naar een centrale hub, zodat ze die gemakkelijker met elkaar kunnen delen binnen de bedrijfsomgeving.
- Integratie met e-mailmarketing-, boekhoud- of callcentersoftware: er kan een geautomatiseerd verkoopproces worden gecreëerd, waarbij een interessant potentieel contact een welkomstbericht en een reeks e-mails na de verkoop ontvangt.
- Instant messaging tussen medewerkers: mogelijkheid om ondersteuning te vragen aan collega’s via instant messaging. Iedereen kan zien hoe andere medewerkers met een klant omgaan en dit zorgt voor een uniforme tone of voice van het merk.
Salesforce: wat het is en hoe het werkt
Salesforce is een cloudgebaseerde SaaS (Software ad a service) CRM-dienst die in 1999 is opgericht door Marc Benioff en drie ontwikkelaars, Parker Harris, Dave Moellenhoff en Frank Dominguez. Het stelt bedrijven van elke grootte in staat om dichter bij hun klanten te komen dankzij de technologieën van de zogenaamde vierde industriële revolutie, d.w.z. Cloud, Mobiel, Sociaal, IoT (internet der dingen) en Kunstmatige Intelligentie. Een systeem dat nu door zoveel bedrijven wordt gebruikt, dat de prognoses spreken van een marktgroei van bijna 15% tot 2027.
Als CRM stelt Salesforce bedrijven in staat om een constante relatie te onderhouden met klanten, prospects of partners en om hun gegevens te verzamelen en te controleren. Bedrijven gebruiken Salesforce om het gedrag van hun klanten te begrijpen, op verschillende niveaus met hen in contact te komen en hun bedrijf te laten groeien.
Met de cloud-gebaseerde software kunnen bedrijven een overzicht krijgen van hun klanten in een aanpasbaar dashboard. Bedrijven gebruiken deze gegevens ook om voortdurend een betere gebruikerservaring voor producten of diensten te bieden. Salesforce, momenteel het populairste CRM dat wereldwijd wordt gebruikt door meer dan 150.000 bedrijven van verschillende grootte (van Amazon tot Adidas, maar ook kleinere KMO’s en e-commerce), kan dus in realtime gebruikers- en aankoopanalyses, klantenondersteuning, klachten van klanten en een verscheidenheid aan andere CRM-functies bijhouden met het gemak van cloudopslag en -toegang. Vooral Salesforce heeft ook tools die helpen bij de interne communicatie tussen teams in het bedrijf en biedt ook een ecosysteem van apps op maat.
De services die Salesforce biedt: een overzicht
Hoe werkt Salesforce concreet?
Om te begrijpen wat Salesforce is, moet u weten welke verschillende services en producten het te bieden heeft en wanneer u deze moet gebruiken. Via Salesforce hebt u toegang tot een breed scala aan producten en services op het gebied van Cloud, Social en Mobile: hier zijn de belangrijkste, waarvan sommige specifiek geschikt zijn voor degenen die een e-commercebedrijf runnen.
Salesforce Commerce Cloud: dit is de perfecte service voor iedereen die een e-commerce of winkel runt in welke productcategorie dan ook. Het ondersteunt merken bij het creëren van slimme winkelervaringen op mobiel, sociaal, op het web en zelfs in winkels.
Salesforce Marketing Cloud: dit is een krachtig digitaal marketingplatform. Bedrijfsmanagers of marketeers gebruiken het om een overzicht te krijgen van het volledige koopproces van klanten, e-mails, sociale media en contentcreatie te beheren.
Salesforce Sales Cloud: een platform dat geavanceerde tools biedt om de verkoop te verhogen. U kunt er met name alle fasen van de verkoop mee beheren, van marketing tot klantenservice.
Salesforce Service Cloud: dit is het platform waarmee vertegenwoordigers van de klantenservice sneller en op elke locatie kunnen werken. Het biedt onder andere een compleet overzicht van klanten en interacties uit het verleden om problemen sneller op te lossen.
Salesforce Community Cloud: dit is een sociaal platform dat helpt om partners, klanten en medewerkers gemakkelijk met elkaar te verbinden. Er kunnen echte communities worden aangemaakt om gegevens, foto’s en meer uit te wisselen.
Salesforce App Cloud de mogelijkheid om apps op maat te maken, die vervolgens draaien op het Salesforce-platform. Het bevat een reeks ontwikkeltools voor het maken van websites, apps, aangepaste acties en nog veel meer.
Met Salesforce kunt u praktisch alles doen om de verkoop te verhogen: van het creëren van eenvoudige en aantrekkelijke aankooppaden tot de mogelijkheid om uw producten of services zeer snel uit te breiden over meerdere geografische gebieden. Van het vereenvoudigen van de hele verkoopmachine tot het samenvoegen van betrokkenheidsgegevens van fysieke en digitale winkels.
Kortom, wij begrijpen wat Salesforce is: een veelzijdige software waarmee bedrijven dankzij al zijn verschillende takken het proces van klantenwerving, het verkoopproces en het proces na de verkoop kunnen regelen.