De beste online verkoopsites

De beste online verkoopsites

Redactie Redactie Gepubliceerd op 10/25/2023

Online verkoopsites: de best geselecteerde

Steeds meer bedrijven, winkels en kleine ambachtslieden onderscheppen hun klanten en verkopen hun producten op het internet, via e-commerce. Ze staan echter meteen voor een fundamentele keuze: welke online verkoopsites moeten ze gebruiken? Welke zijn de beste?

Amazon en eBay behoren tot de bekendste en meest betrouwbare, maar platforms zoals Etsy, Vinted of Ruby Lane kunnen een meer afgebakende doelgroep onderscheppen – meer geïnteresseerde, jongere of, waarom niet, rijkere klanten! Ook advertentiesites zoals Facebook’s Marktplaats of Subito.nl stellen bedrijven in staat om met voordelen te verkopen, terwijl platforms zoals Shopify je de moeite van het bouwen van een site kunnen besparen.

Laten we proberen de sites voor online verkopen te sorteren door een – beredeneerde – lijst van de beste platforms samen te stellen. Hoeveel kosten ze, voor welk soort verkoop zijn ze nuttig, waar worden ze gebruikt en hoe werken ze? Hier zijn kenmerken en verschillen om er een of meer te kiezen voor multi-channel verkoop.

Amazon: de koning onder de verkoopsites

Amazon is ‘s werelds bekendste online verkoopsite.

Het platform verzendt meer dan anderhalf miljoen pakketten per dag en volgens onderzoeken beschouwt bijna 100 procent van de gebruikers Amazon als betrouwbaar en veilig.

Jeff Bezos lanceerde Amazon in 1994 als een site om boeken te verkopen. Vandaag de dag is het platform iets heel anders. Het is een marktplaats – dat wil zeggen, een site die producten van verschillende verkopers onder één merk samenbrengt – waar je allerlei artikelen kunt verkopen, hoewel elektronica de populairste productcategorie op het platform is.

De beste online verkoopsites
Een smartphone met een van de beste online verkoopsites, Amazon

Op Amazon kun je af en toe producten verkopen, zowel nieuwe als gebruikte, maar het is zeker een van de meest geschikte online verkoopsites om een echte e-commerce business te ontwikkelen. Als je kiest voor een professioneel abonnement (EUR 39 plus BTW per maand), kun je een onbeperkt aantal eenheden verkopen. Naast de vaste kosten rekent Amazon een verkoopcommissie, waarvan het bedrag varieert van 8% tot 15%, afhankelijk van de categorie waartoe het product behoort.

Andere extra kosten zijn afhankelijk van hoe de bestellingen worden verzonden. Je moet kiezen of je de verzendingen zelf wilt afhandelen (het zogenaamde FBM-programma) of dat je de opslag en het verzendbeheer wilt uitbesteden aan Amazon (FBA-programma of Amazon Logistics).

Sterke punten:

  • Een van ‘s werelds bekendste sites voor online verkopen
  • Door bijna 100% van de gebruikers als betrouwbaar beschouwd
  • Mogelijkheid om Amazon logistics te gebruiken voor opslag en verzending

eBay: de site voor cross-selling

eBay werd opgericht in 1995 – en kwam in 2001 naar Italië – en is met meer dan 183 miljoen gebruikers een van de bekendste en meest gebruikte online verkoopsites ter wereld. Geboren als een online veilingplatform, is eBay vandaag de dag een site waar men praktisch elk type object kan verkopen – zowel nieuw als gebruikt, via een veiling of met een vaste prijs. Dit maakt het een geschikte plek voor zowel occasionele verkoop (bijvoorbeeld van tweedehands of handgemaakte items) als voor de ontwikkeling van een online verkoopbedrijf.

Verkopers moeten een prijs betalen, zowel voor het weergeven van de advertentie (zodra de eerste gratis plaatsingen, momenteel 150 per maand, zijn opgebruikt) als wanneer het object is verkocht. Commissies op verkopen zijn 10%, behalve voor sommige categorieën.

Als je overweegt om een echte online winkel op eBay te openen, kun je verschillende abonnementspakketten activeren (Basic, Premium en Premium Plus) die de kosten van individuele aanbiedingen verlagen en onder andere de mogelijkheid bieden om aanbiedingen in een aangepast gebied te verzamelen.

Sterke punten:

  • Meer dan 183 miljoen gebruikers
  • Een van de online verkoopsites aanwezig in bijna elk land ter wereld
  • Mogelijkheid om een gepersonaliseerde zone te creëren

Etsy: online verkoopsite voor ambachtslieden en ontwerpers

Etsy is een online verkoopsite die zich voornamelijk richt op handwerk en vintage artikelen. Etsy werd in 2005 gelanceerd in de Verenigde Staten, heeft zijn markt de afgelopen jaren sterk uitgebreid en is ook in Italië erg bekend geworden.

Etsy is een van de sites voor het online verkopen van handgemaakte of designerproducten, zoals sieraden, kleding, woninginrichting, speelgoed, kunstvoorwerpen, tassen en vintage items (die minstens 20 jaar oud moeten zijn). Door de manier waarop het is gestructureerd, is het zowel geschikt voor casual verkopers als voor degenen die een echte online ambachtelijke, zelfgemaakte of kunstwinkel willen opzetten.

Etsy, een van de online verkoopsites voor handwerk
Het screenshot van een van de beste online verkoopsites voor handwerk, Etsy

Er zijn geen vaste kosten voor het openen van een shop op Etsy, maar je betaalt wel een listing fee (0,17€) en 5% commissie op de verkoop. De site biedt verschillende tools om je pagina aan te passen en zo je merk te ontwikkelen.

Kleine curiositeit: de naam van deze online verkoopsite komt van een film van Federico Fellini.

Sterke punten:

  • Publiek dat geïnteresseerd is in handwerk, vintage en handgemaakte artikelen
  • Online verkoopsite ook bekend in Italië
  • Lager dan gemiddelde commissie op verkoop

Lees voor een uitgebreider overzicht van dit platform ons artikel over hoe je kunt beginnen met verkopen op Etsy.

Bonanza: een van de sites om online te verkopen met minder commissie

Bonanza is een online verkoopsite die in een aantal landen aanwezig is: USA, Canada, UK, Spanje, Mexico, Italië, Duitsland, Frankrijk, Portugal, Australië, Brazilië en India. Bonanza is vooral bekend op de Amerikaanse markt, maar breidt ook elders snel uit. Vergeleken met giganten als Amazon en eBay is het absoluut een nicheplatform, maar het heeft als voordelen dat de eigen winkel (een stand genoemd) gemakkelijk kan worden aangepast, dat er geen vaste commissies zijn en dat de commissies op de verkoop laag zijn.

Bonanza is een site om artikelen uit vele categorieën online te verkopen (volledige lijst hier), hoewel het vooral wordt gebruikt om handwerk, design, sieraden, cosmetica en speelgoed te verkopen. De site kan worden gebruikt voor incidentele verkoop, maar ook om op een gestructureerde manier je eigen e-commerce voor handwerk of design te ontwikkelen.

De site rekent geen commissies voor het maken van de productcatalogus of maandelijkse commissies voor de online shop, maar wel verkoopcommissies – die aanzienlijk lager zijn dan gemiddeld (ongeveer 3,5 procent). Helaas zijn de documentatie en ondersteuning in de Italiaanse taal op dit moment erg zwak.

Sterke punten:

  • Aanpassing van je eigen winkel
  • Geen vaste kosten
  • Lage commissies op online verkopen

Ruby Lane: de online verkoopsite voor verzamelaars

Ruby Lane is de toonaangevende online verkoopsite voor antiek en vintage goederen. Ruby Lane, opgericht in 1998 en opgedragen aan de moeder van de oprichter (de Ruby van de naam), is een marktplaats voor antiek en verzamelobjecten, kunst en sieraden.

Vergeleken met het bekendere Etsy of eBay is het absoluut een nicheplatform, maar met een welomschreven publiek: het is over het algemeen welgesteld en omvat ook verzamelaars. De belangrijkste markten zijn de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Australië.

Ruby Lane, een van de sites om vintage online te verkopen
Het screenshot van Ruby Lane, een van de sites voor het online verkopen van vintage en antiek

De manier waarop de kosten die de site in rekening brengt zijn gestructureerd, het is misschien meer de juiste plaats voor het ontwikkelen van een online winkel dan voor casual verkopers, als je specifiek handelt in antiek en kostbaarheden.

Om te verkopen op Ruby Lane moet je een vast bedrag van $25 per maand betalen, maar dit wordt terugbetaald als je meer dan 15 advertenties per maand plaatst. Er wordt een commissie van 9,9% in rekening gebracht op verkopen met een maximum van $250.

Sterke punten:

  • Geselecteerde klanten
  • Vermogende kopers en verzamelaars
  • Gratis advertenties voor gestructureerde verkopers

Chairish: de online verkoopsite voor meubels en design

Chairish is een online verkoopsite voor meubels, kunst en design. Je kunt er zowel nieuwe (maar handgemaakte of artistieke) objecten verkopen als vintage en antiek. Het is een zeer goed onderhouden platform met vrij strikte regels die bepalen welke objecten worden geaccepteerd voor verkoop. Het heeft bijna 4 miljoen gebruikers – meestal meubel- en interieurprofessionals.

Hier zijn enkele andere kenmerken van deze site voor online verkopen: het plaatsen van advertenties is gratis, maar de minimale waarde van een object dat te koop wordt aangeboden moet $25 zijn. De commissies op de verkoop zijn vrij hoog, 20% of 30% afhankelijk van het type verkoper: informeel of professioneel. De eigen digitale winkels kunnen worden aangepast om het eigen merk te ontwikkelen. Bedrijven kunnen dan specifieke abonnementen activeren met extra diensten, bijvoorbeeld de mogelijkheid om de volgorde te kiezen waarin hun producten worden weergegeven.

Sterke punten:

  • Goed onderhouden en streng gereguleerde site voor online verkoop
  • Hoge perceptie van betrouwbaarheid
  • Aanpassing van de winkel

Shopify: het platform voor het maken van e-commerce

Shopify is een echte infrastructuur voor het maken van online verkoopsites. De marktplaatsen die tot nu toe in deze lijst zijn beschreven – zoals Amazon of eBay – plaatsen je producten onder één merknaam, Shopify daarentegen biedt de tools om een echte online winkel op te zetten zonder dat je je bezig hoeft te houden met domeinen, hosting en het maken van een website.

Het is een online verkoopsite die je moet evalueren als je een echt e-commercebedrijf wilt opzetten, terwijl het niet handig is voor occasionele verkopers.

Shopify: online verkoopsites maken
Het screenshot van Shopify, een van de sites om online te verkopen

Onder de tools die Shopify biedt zijn meer dan 70 grafische thema’s om uit te kiezen, het maken van virtuele winkelwagentjes, de mogelijkheid om inhoud aan te passen en automatisch de navigatie vanaf mobiel te optimaliseren. Het is ook mogelijk om advies te vragen aan de experts van het platform. Voor degenen die ook een fysieke winkel hebben, biedt het platform ook de mogelijkheid om verkoopkanalen te verenigen en zo alle informatie en verkooprapporten op één plek te verzamelen.

Shopify heeft maandelijkse kosten vanaf €27 per maand voor de basisversie.

Sterke punten:

  • In hoge mate aanpassen van je eigen site om online te verkopen
  • Besparing van middelen in vergelijking met het vanaf nul opbouwen van een online verkoopsite
  • Geen marktplaats: mogelijkheid om je eigen merk volledig te ontwikkelen

Facebook Marktplaats

Marketplace is het gedeelte van het bekende sociale netwerk dat gewijd is aan het verkopen van objecten en producten. Marketplace werd gelanceerd in 2016 en maakt de incidentele verkoop van (voornamelijk gebruikte) objecten mogelijk, maar biedt ook de mogelijkheid om een online winkel voor bedrijfspagina’s te activeren (Marketplace voor bedrijven).

De duidelijkste voordelen van de Facebook Marketplace zijn dat het volledig gratis is en het enorme publiek van Facebook (bijna drie miljard gebruikers) kan bereiken op een van de meest gebruikte dagelijkse media wereldwijd.

De items die te koop worden aangeboden kunnen tot vrijwel elke categorie behoren en zijn gekoppeld aan iemands persoonlijke Facebook-profiel of bedrijfspagina. Door daarentegen een Facebook Shop te openen, is het mogelijk om de verkoopervaring aan te passen en gezamenlijk te presenteren op Facebook, Instagram en Marktplaats.

Sterke punten:

  • Toegang tot het Facebook-publiek (bijna drie miljard gebruikers)
  • Volledig gratis
  • Eén winkel voor Facebook en Instagram

Craigslist: de open source site voor verkopen en kopen in de stad

Craigslist is het populairste portaal voor advertenties in Noord-Amerika en Australië, en is een van de populairste sites voor online verkoop omdat het veel wordt gebruikt om af en toe tweedehands spullen te verkopen.

Craiglist werd in 1995 opgericht door Craig Newmark en bevatte aanvankelijk alleen advertenties voor de omgeving van San Francisco. De stadsafdruk bleef echter in de categorisatie van de advertenties, die voornamelijk gebaseerd is op de stad waar het item te koop wordt aangeboden. Aankopen en betalingen vinden meestal persoonlijk plaats.

Op Craiglist is het mogelijk om vrijwel elk type object te verkopen.

Sterke punten:

  • Voucher voor occasionele verkoop
  • Mogelijkheid om elk type object te verkopen
  • Gebaseerd op stad en geografische nabijheid

Vinted: de site voor het online verkopen van kleding en accessoires

Vinted is een site voor het online verkopen van nieuwe of gebruikte kleding en accessoires. Er zijn 45 miljoen gebruikers van het platform in 13 landen, hoewel de meeste gebruikers zich in Frankrijk en Duitsland bevinden. In Italië komt het platform pas eind 2020.

Een van de aantrekkelijkste eigenschappen van de online verkoopsite is dat hij helemaal gratis is. Er zijn geen verkoopcommissies of kosten voor het plaatsen van advertenties. Een commissie wordt toegepast op de uiteindelijke prijs voor de koper. Verkopers kunnen echter extra diensten kopen om hun advertenties prominenter te maken.

Vinted: site voor het online verkopen van kleding
Het screenshot van Vinted, een van de sites voor het online verkopen van kleding

Door de manier waarop de site is opgebouwd, kan hij worden gebruikt voor incidentele verkoop of om een echt online verkoopkanaal op te zetten. Je moet het zeker overwegen als je in kleding handelt (tweedehands of nieuw) en je je wilt richten op een zeer jonge klantenkring.

Sterke punten:

  • Volledig gratis online verkoopsite
  • Jonge en actieve klanten
  • Net aangekomen in Italië en aan het uitbreiden

Subito.it: advertenties voor gelegenheidsverkopers en winkeliers

Subito.it, ontstaan als Italiaanse advertentiesite, is nu een volwaardige online verkoopsite geworden, dus geschikt voor zowel gelegenheidsverkopers als bedrijven die hun eigen online winkel willen openen.

De site heeft 11 miljoen gebruikers per maand en de doelgroep is alleen Italië.

Voor gelegenheidsverkopers zijn de advertenties gratis (maar er kunnen extra diensten worden gekocht om de zichtbaarheid van de advertenties te vergroten), terwijl bedrijven die een online winkel willen openen abonnementen kunnen activeren. Op dit moment moet je echter om toegang te krijgen tot Subito.it voor bedrijven je contactgegevens en BTW-nummer achterlaten op de site en wachten tot er contact met je wordt opgenomen.

Sterke punten:

  • Italiaanse online verkoopsite
  • Je kunt elk type object verkopen
  • Mogelijkheid tot aanpassing voor bedrijven

E-commerce: essentiële verpakkingsproducten voor succesvolle online verkoop

Of je nu als klein of middelgroot bedrijf online wilt verkopen of als ambachtsman, professioneel of occasioneel, één ding is zeker: je kunt niet zonder een essentieel element zoals verpakking.

Onder de categorie verpakking vallen alle producten die onmisbaar zijn om het product te verpakken, zoals officiële verpakkingen, zelfklevende etiketten, kaarten met uitleg, bedankkaartjes, cadeaubonnen of promocodes voor toekomstige aankopen. Dan is er ook nog de uitwendige verpakking, die het product moet beschermen en bewaken tot het bij de koper thuis aankomt, die vergezeld gaat van plakband om het zo goed mogelijk af te sluiten. Dit zijn enkele van de onmisbare producten voor iedereen die een online verkoopsite bezit of er een wil opstarten.

Pixartprinting stelt al deze producten beschikbaar en klaar voor levering, u vindt ze op deze pagina.

Fijne online verkoop!