Sku-code: wat het is en waar het voor dient
Bent u op zoek naar oplossingen om uw bedrijf concurrerender te maken? Op onze blog hebben we het al gehad over digitalisering, e-commerce en alle voordelen – op het gebied van efficiëntie en concurrentievermogen – die een gedigitaliseerd bedrijf biedt.
Vandaag vertellen we je over een specifieke oplossing: de SKU-code. De SKU-code is de code die bedrijven gebruiken om producten binnen hun voorraad te traceren.
Met deze oplossing kan een bedrijf een gedetailleerd en uitgebreid overzicht krijgen van zijn voorraad, de efficiëntie en verzendtijden verbeteren, verkooptrends analyseren en producten voorstellen aan zijn e-commerce klanten. Kortom, een SKU-code helpt om optimaal en competent te werken.
Laten we eens kijken wat een SKU-code is en hoe het werkt, in detail.
Wat is een SKU-code?
SKU-code – een acroniem voor Stock Keeping Unit – is een unieke reeks tekens en nummers die aan een product is gekoppeld. Het wordt gebruikt om producten binnen een inventaris bij te houden. Het is geen universele code zoals de streepjescode, maar is exclusief ontworpen voor gebruik binnen het bedrijf.
De reeks tekens verwijst meestal naar de belangrijkste details van het product, in volgorde van belangrijkheid geplaatst volgens de behoeften van het bedrijf: de eerste positie in de reeks kan bijvoorbeeld worden ingenomen door tekens die overeenkomen met een prijsklasse, de tweede met het geslacht, de derde met de maat, de vierde met het merk enzovoort.
De SKU-code kan ook de locatie van het voorwerp aangeven: dat wil zeggen dat het communiceert of het product zich in het magazijn of in de winkel bevindt, om een eenvoudig voorbeeld te geven. Hetzelfde product kan dus verschillende SKU-codes hebben, afhankelijk van de positie die het in het bedrijf inneemt.
In het kort:
- SKU-code is een alfanumerieke reeks die aan een product is gekoppeld
- De SKU-code is niet universeel, maar wordt binnen het bedrijf gebruikt
- De SKU-code is uniek binnen het bedrijf.
- Hetzelfde product kan tijdens zijn levensduur meerdere SKU-codes hebben.
Hoe wordt een SKU-code gebruikt?
De SKU-code wordt veel gebruikt door e-commercebedrijven – we zullen later zien waarom, als we het over de voordelen hebben – maar in het algemeen geeft het een zeer gedetailleerd en uitgebreid overzicht van de voorraad, tot aan de minimale verkoopeenheid.
Laten we een voorbeeld nemen: volgens de bovenstaande structuur zou de SKU-code van een rood Nike sweatshirt in maat small dat op voorraad is in Los Angeles N-RED-SM-1 kunnen zijn.
De structuur van de SKU-code wordt dan bepaald door het bedrijf. Voordat je er een maakt, moet je bedenken wat nuttig is om bij te houden en in welke volgorde. Als klanten je vaak vragen stellen over kleur, kun je deze parameter bijvoorbeeld bovenaan de reeks zetten om snel en tijdig antwoord te geven.
De lengte van de code is dan gebaseerd op de grootte van de inventaris. Als de inventaris bijvoorbeeld heel klein en van één merk is, kan het handig zijn om alleen het producttype te volgen en verder weinig, en dan kan de SKU-code als volgt worden opgebouwd:
Type-Maat-Kleur
Hier is wat andere nuttige productinformatie die kan worden geïdentificeerd aan de hand van de SKU-code:
- Kleur
- Maat
- Type
- Prijs
- Stijl
- Merk
- Artikelnummer
- Categorie code
- Magazijn
In het kort:
- De SKU-code hangt af van de strategische visie van het bedrijf en zijn behoeften. Als je de mogelijkheid hebt om vanaf nul een SKU-codestructuur te maken, neem dan de tijd en denk goed na over hoe je deze het beste kunt implementeren.
- De complexiteit en lengte van de SKU-code is gebaseerd op de grootte van de inventaris.
Hoe maak je een SKU-code?
Als je een minimale voorraad hebt, kun je handmatig SKU-codes maken – met behulp van Excel-spreadsheets – of met een online codegenerator. Als het daarentegen ingewikkelder is – een bedrijf met duizenden producten verspreid over verschillende magazijnen en winkels – is het altijd het beste om SKU-codes toe te wijzen via een POS, het systeem dat bedrijven gebruiken om verkooptransacties te beheren.
Hier volgen enkele handige tips voor het maken van een SKU-code:
- Houd de code tussen de 8 en 12 tekens.
- Begin nooit met een nul. Dit kan fouten veroorzaken tijdens het scannen.
- Vermijd letters die verward kunnen worden met cijfers. Gebruik daarom niet de letter O, de letter I.
- Neem alleen strategisch nuttige informatie op in de SKU-code.
- Maak het formaat zo mogelijk begrijpelijk. Als je bijvoorbeeld pc-toetsenborden verkoopt, kan TAS101 het bedrade toetsenbord aanduiden en TAS102 het draadloze.
Verschil tussen SKU-code en UPC-code
Een van de meest voorkomende fouten is het verwarren van de SKU-code met andere codes op het product, zoals de UPC-barcode (Universal Product Code). Maar de twee codes zijn heel verschillend. Laten we eens kijken waarom:
SKU-code | Streepjescode (UPC) |
Het bestaat uit letters en cijfers | Het bestaat uit cijfers en een streepjescode |
Het heeft een variabele lengte | Het heeft 12 cijfers |
Het is een interne bedrijfscode die wordt gebruikt om de inventaris bij te houden. | Het is universeel, beheerd door een internationale standaard |
Identificeert bepaalde productkenmerken, naar keuze van het bedrijf | Product en fabrikant identificeren |
Het is gratis | Het is belastbaar |
Het is daarom goed om de twee soorten code niet te verwarren en ervoor te zorgen dat ze niet hetzelfde zijn.
Voordelen van SKU-codering voor het bedrijf
- Controleer de voorraad nauwkeurig: door goed gebruik van SKU-codes kun je de voorraad en voorraden optimaliseren. Je kunt bijvoorbeeld veel gemakkelijker controleren of een bepaalde productcategorie bijna op is en deze van tevoren bestellen. Of producten vanuit het magazijn naar de schappen verplaatsen voordat ze leeg raken.
- Trends bewaken: door gegevens te gebruiken, kunt u begrijpen welke producten het meest verkopen. Deze informatie is erg nuttig: je kunt de waarde van deze producten nog verder verhogen of marketingcampagnes opzetten om minder populaire producten te promoten… voordat je beslist of je ze definitief uit je voorraad haalt. In het algemeen kunt u door het gebruik van gegevens – verzameld en geanalyseerd via SKU-codes – sneller reageren op marktschommelingen.
- Efficiëntere verzending en logistiek: Dankzij SKU-codes weet u heel snel waar bepaalde producten zich bevinden en waar ze nodig zijn. Door dit soort informatie met elkaar te vergelijken, is het gemakkelijker om zendingen en goederenbewegingen efficiënter, economischer en duurzamer te organiseren.
- Koopaanbevelingen voor de e-commerceklant: als je online verkoopt, kan het systeem dankzij de SKU-code automatisch mogelijk interessante producten aanbevelen of de klant laten vinden wat hij zoekt. In het algemeen zijn SKU-codes een zeer belangrijke bouwsteen voor online verkoop op e-commerce kanalen.
Kortom, het gebruik van de SKU-code is een praktisch voorbeeld van hoe je je bedrijf kunt digitaliseren – zelfs een klein of middelgroot bedrijf – om het concurrerender te maken en klaar om de uitdagingen van de markt aan te gaan.
Bent u klaar om het te gebruiken?