Emoties spelen een cruciale rol bij aankoopbeslissingen, dit wordt ook bevestigd door verschillende wetenschappelijke onderzoeken. Dit betekent dat in de retailwereld van elke productcategorie, van kledingwinkels tot supermarkten, van schoenenwinkels tot winkels die ook diensten aanbieden zoals een kapsalon, de manier waarop de etalage, de producten en het verkooppunt worden gepresenteerd van invloed is op de acties van potentiële klanten.
Hoe kun je ze vangen, boeien en uiteindelijk tot aankoop aanzetten? Het antwoord is Visual Merchandising. Letterlijk kan het vertaald worden als ‘koopwaar uitstallen’, maar de diepere betekenis omvat een reeks handelingen die complexer zijn dan alleen het uitstallen van producten.
In dit artikel gaan we dieper in op wat Visual Merchandising is en wat het inhoudt, de basisprincipes, nuttige producten voor de organisatie ervan en tips voor een goed effect door doe-het-zelven.
Visual Merchandising: betekenis en voordelen
Visual Merchandising is een praktijk die wordt toegepast op de detailhandel en waarmee elementen in de winkel strategisch kunnen worden ontworpen en gerangschikt om een omgeving te creëren die emotioneel en zintuiglijk aantrekkelijk is.
De winkel wordt dan ingericht om een sfeer te creëren die overeenkomt met de identiteit en waarden van het merk en vooral om de aandacht van de klant te trekken. Het draagt in grote mate bij aan de eerste indruk die klanten maken wanneer ze eerst naar de etalage kijken en vervolgens het interieur van de winkel verkennen.
Bij het ontwerpen van een goede Visual Merchandising-strategie moet je rekening houden met een paar belangrijke elementen:
- Alle producten moeten netjes en goed gepresenteerd zijn
- Er moet een breed assortiment artikelen worden getoond
- Vul tegelijkertijd niet noodzakelijkerwijs alle ruimtes om geen overweldigende omgeving te creëren
- Creëer een spannende sfeer voor de klant die hem motiveert om terug te komen.
Dit alles kan worden gedaan door gebruik te maken van de 5 zintuigen van de mens:
- Zicht: dit is het eerste zintuig dat geactiveerd wordt bij de consument. Men moet de eenvoudige regel volgen ‘wat men niet ziet, koopt men niet’. Goederen kunnen dan op een creatieve manier worden uitgestald, volgens kleurenschema’s die op elkaar zijn afgestemd of een verhaal vertellen, bijvoorbeeld volgens het seizoen van het jaar.
- Horen: in winkels wordt vaak gekozen voor speciale muziek of geluiden om de aankoop te stimuleren, maar deze moeten altijd in lijn zijn met de filosofie van het merk.
- Ruiken: het gebruik van bepaalde geuren kan het geheugen van consumenten stimuleren, die dan onbewust worden gedreven om te ‘ruiken’.
- Aanraken: alle goederen moeten worden aangeraakt en gevoeld door de consument, die zich dan bewust wordt van de kenmerken van wat hij koopt.
- Proeven: veel winkels bieden proeverijen aan om het product dichter bij de koper te brengen.
De grote waarde van een goede Visual Merchandising-strategie is de mogelijkheid om je klanten te betrekken en te inspireren, zodat ze bepaalde producten gaan kopen.
Visual Merchandising: de basisprincipes
Visual Merchandising gaat over meer verkopen: het doel is heel duidelijk, maar de uitvoering vereist de kennis van een aantal basisregels die, als ze worden nageleefd, de gemiddelde kassabon zullen verhogen.
Hier zijn er vijf:
1.Begin met het doel: bij het opzetten van een verkooppunt zijn er een aantal basisvragen die je jezelf moet stellen. Wie is je ideale klant? Wat is hun gemiddelde leeftijd en levensstijl? Maar vooral: welk verhaal wil je vertellen? Als je de antwoorden hebt geïdentificeerd, kun je beslissen of je je winkel een eigentijds, klassiek, meer individualistisch of vintage karakter wilt geven.
2.Het belang van kleuren: een goede kleurcoördinatie is essentieel. In de winkel of voor de etalage kan rekening worden gehouden met contrasterende kleuren zoals wit of zwart, of creëer bepaalde delen van de winkel met monochrome kleuren (bijvoorbeeld geel, de eerste kleur die door het netvlies wordt waargenomen). Je moet niet vergeten dat de klant zijn of haar richting bepaalt op basis van wat hij of zij ziet. Met kleuren kun je dus echte ‘paden’ creëren om mensen onbewust naar de winkel te leiden. Vandaag de dag is het in ieder geval essentieel dat het verkooppunt ‘Instagrammable’ is, dat wil zeggen een plek met een sfeer die potentiële klanten inspireert om zichzelf binnen te fotograferen, om deze vervolgens te delen op sociale netwerken.
3.Creëer een sterk focuspunt: het doel is om zoveel mogelijk te voorkomen dat de klant in verwarring raakt zodra hij de winkel binnenkomt. Dus waar moet zijn of haar aandacht naar uitgaan? Hiervoor moet je in elk deel van de winkel een zogenaamd brandpunt creëren. Dit wordt vaak in het midden van de winkel of aan de zijkanten geplaatst. Je kunt ook een seizoensgebonden compositie maken, maar dan moet je wel de aandacht richten op de producten en niet op de schets die wordt getoond.
4.Vertel een verhaal: in de winkel moet allereerst altijd een duidelijke en beknopte bewegwijzering worden gebruikt. Klanten moeten in één oogopslag weten waar ze heen moeten om bij een bepaald gebied te komen dat hen interesseert. Daarnaast kan bewegwijzering worden gebruikt voor de producten zelf: er kan bijvoorbeeld een opsomming worden gepresenteerd die klanten uitlegt waarom ze het product nodig hebben of hoe hun leven gemakkelijker wordt met die aankoop. Op deze manier kan er snel een echt verhaal worden verteld, waardoor de klant het product beter begrijpt. Naast woorden kunnen ook specifieke afbeeldingen en grafieken worden gebruikt om een verhaal te vertellen.
- Wie ziet, koopt: een goed ontworpen winkel laat de klant zoveel mogelijk koopwaar zien, uiteraard smaakvol georganiseerd en zonder onnodige overdaad voor het oog. Velen gebruiken een cirkelvormige lay-out voor hun winkel, omdat de klant op die manier meer goederen te zien krijgt. In elk geval is het aan te raden om zoveel mogelijk displays te hebben, afhankelijk van de beschikbare ruimte, uiteraard altijd schoon en netjes, misschien de koopwaar positionerend, georganiseerd op kleur of soort.
Bovendien is er een ruimte die zelden wordt gebruikt in winkels: de ruimte tussen de koopwaar en het plafond. In dit geval kunnen borden worden gebruikt met een zo duidelijk mogelijke bewegwijzering, of artistieke installaties in lijn met de koopwaar die wordt verkocht.
Visual Merchandising: handige materialen en doe-het-zelftips
Bij het uitvoeren van de verschillende Visual Merchandising technieken is het handig om gebruik te maken van een aantal handige materialen. Hier volgen een paar tips over de materialen die je kunt gebruiken om de winkel zo goed mogelijk in te richten.
De buitenkant en de etalage
De eerste indruk die een klant heeft van een winkel is de buitenkant, dus het ontwerp van de etalage is een belangrijk element van je Visual Merchandising-strategie. Alles, van de verlichting tot het type etalagepoppen (als die er zijn) tot digitale apparaten zoals displays van verschillende grootte, moet de klant binnen enkele seconden aantrekken en hem of haar ertoe aanzetten de winkel binnen te gaan.
De weergave van producten in de etalage kan bijvoorbeeld worden aangepast met kartonnen belettering of semi-transparante PVC-stickers, die ook kunnen worden aangepast aan de tijd van het jaar. Buitendisplays daarentegen kunnen een extra manier zijn om de aandacht van voorbijgangers te trekken: je hebt keuze te over op het gebied van maatwerk. Om speciale aanbiedingen tijdens bepaalde periodes te benadrukken, zijn raamstickers en kartonnen sjablonen ideaal voor verkoopdisplays.
Entree en vloeren
Aangezien de meeste mensen rechtsaf slaan als ze eenmaal in de winkel zijn, is het nog steeds mogelijk om ze de beste route te wijzen om ze aan zoveel mogelijk producten bloot te stellen. Dit is waar vloerstickers zeker van pas komen in je visual merchandisingstrategie. Ze kunnen worden gebruikt als bewegwijzering of om speciale promoties onder de aandacht te brengen. Om met de tijd mee te gaan, zijn er ook vloerstickers om klanten op afstand te houden.
Gepersonaliseerde bewegwijzering
De klant mag zich nooit verward voelen in de winkel. Verschillende producten helpen hierbij, zoals high-definition gedrukte borden, Forex borden om een bord op te zetten of borden om alle nuttige informatie te geven aan degenen die binnen de opgezette ruimte navigeren.
Binneninrichting
De inrichting van de binnenruimte van de winkel heeft een belangrijke invloed op aankoopbeslissingen en bepaalt de algemene sfeer. Het doel is om klanten te begeleiden op een ontdekkingsreis. Je kunt de binnenruimte bijvoorbeeld indelen volgens een rasterpatroon, dat vooral wordt gebruikt door supermarkten, waardoor er een maximale hoeveelheid producten kan worden uitgestald.
Dan is er nog de ideale organisatie voor smalle winkelruimtes, met displays die links en rechts producten tonen.
De ‘loop’-organisatie daarentegen leidt klanten daadwerkelijk over een pad naar de verschillende kamers, zoals te zien is bij IKEA, in een ervaring die tot doel heeft te inspireren en de impuls tot kopen te stimuleren. Tot slot is er de vrije opstelling van displays en producten, die de klant inspireert om door de winkel te dwalen: dit kan zeker de meest creatieve indeling zijn, omdat deze het hele jaar door kan worden aangepast en veranderd. Interessante producten zijn onder andere schapdisplays, die belangrijke aandachtspunten in de winkel kunnen creëren, of er zijn andere soorten displays in veel verschillende formaten.
Elk hoekje van de winkel kan worden benut om iets te communiceren: er kunnen speciale posters van hoge kwaliteit worden gebruikt, of grootformaat stickers, maar ook behang dat grotere ruimtes kan bedekken.
Kortom, Visual Merchandising is een wereld om te ontdekken, die zeker niet ophoudt bij het zo goed mogelijk positioneren van de producten in de winkel. Het vereist een voortdurende studie van de eigen ruimte en de trends van het moment, een hoge dosis creativiteit en vooral veel passie: dit kan elke winkel echt onweerstaanbaar maken.